function readOnly(count){ }
Starting November 20, the site will be set to read-only. On December 4, 2023,
forum discussions will move to the Trailblazer Community.
+ Start a Discussion
Hénoc Nzuzi MatusandaHénoc Nzuzi Matusanda 

Update record field without Apex

Hello All,

It is a specific requirements from my client's IT services NOT to use Apex unless it is absolutly impossible to do otherwise. Here is my need, 
I created a lightning component to update a specific field on the Case object, the user was supposed to choose a rating from radio buttons and an Apex controller modified a custom field with the selected value.

That was before I knew that they were stricly "apexless". So the question is, is there a way to update a field directly within a lightning component without using any Apex ?

I've read about Lightning Data Service, but I'm not quite sure yet that it is what I want to do as it updates the whole object and not just the field I want to modify. 

Any inputs on that ? Thank you !
Mikiko AnhocoMikiko Anhoco
Người bán vé số nhận tiền từ 2 vị khách đặc biệt

 

Trên con đường Vĩnh Viễn tại phường 4 quận 10 thành phố Hồ Chí Minh là một quán hủ tiếu lúc nào cũng đông khách, và hình ảnh và cụ già tay cầm chiếc gậy đứng ở cuối quán, nơi có bàn 4 vị khách đang ăn. Nhìn cụ trông thật hiền hậu, mái tóc trắng gần hết đầu, không chải chuốt.

 

Bà đứng ở đó đã rất lâu và khi có một người khách ăn xong và mới nói “ Mời cậu mua vé số” rồi tay chìa xập vé số ra. Người đàn ông nói chuyện với bà vài ba câu rồi cũng rút mua lấy 5 tờ. Vẫn như vậy cho đến lúc Xổ số Bình Định bà đi tới bàn chỗ tôi đang ngồi.

 



Cụ Nguyễn Thị Thư người đi bán vé số dạo

 

Bà cũng mời tôi như vậy, tôi thấy dáng vè trống gậy lưng khom của bà nên đã mời bà ngồi xuống, có mời bà một bát phở mà bà không có ăn. Tôi hỏi chuyện với bà “ có phải bà là người Quảng Ngãi không ạ?” Bà nở một nụ cười hiền lanh và tỏ ra có thiện chí với tôi vì tôi đoán được quê hương của bà. Bà mỉm cười và gật đầu “ đúng rồi cậu, tôi là người Quảng Ngãi, ở huyện Đức Phổ đó cậu à”

 

Tôi nói chuyện với bà, dường như có sự thân quen nào đó ở đây, bà chia sẻ hết với tôi mặc cho thời gian trôi qua. Bà kể bà năm nay cũng đã 86 tuổi rồi, rời quê hương vào Sài Gòn đi bán vé số cũng được 15 năm nay rồi. Từ khi chồng bà mất, bà phải nuôi 5 đứa con cả trai và gái của mình cho đến khi chúng trưởng thành và lập gia đình.

 

Đến nay, các con của bà cũng đã ổn định công việc và có gia đình nhỏ của mình rồi, con trai thì cũng lấy vợ và thu nhập đủ nuôi con của họ học hành, con gái thì nhỉnh hơn, tiền dư giả hơn, khi nghe bà kể đến đó, tôi liền thắc mắc và hỏi bà luôn rằng, con cái đã ổn định hết rồi như vậy tại sao bà vẫn phải đi bán vé số XSBDI vất vả nắng mưa từng ngày.

 



Khách tại quán mua vé số ủng hộ bà

 

Bà chia sẻ rằng, bà không muốn làm phiên tới các con của mình, chúng đã có cuộc sống riêng rồi, còn bao  nhiêu cái phải lo lắng, tôi thì còn sức khỏe, vẫn làm được, nên cứ làm thôi.

Bà kể có lần có 2 vị khách tìm bà và đã tặng bà tiền, môi người tặng 50 triệu đồng, vì họ trúng số độc đắc 2 tỷ đồng. bà gửi vào sổ tiết kiệm trông ngân hàng, vẫn chưa có sử dụng tới, bà nói rằng SXBDI bà làm hết năm nay thì bà nghỉ và đem số tiền đó về cho các con, để mai này mình có chết thì cũng có cái lo ma chay.
Raj VakatiRaj Vakati
Can you try to do it with the QUick action ???
Hénoc Nzuzi MatusandaHénoc Nzuzi Matusanda
Hello,

I cannot. The component was created to by use in a community environnement with users with no direct access to Cases. Also, they wanted to implementent something compliant with their graphical chart. So I really do need to use a lightning component, I cannot use Apex though.
Nandigam RajeshNandigam Rajesh
Hello Henoc,
Why can't you try with the automations
I.e; workflow and process builder

Regards
Rajesh
Hénoc Nzuzi MatusandaHénoc Nzuzi Matusanda
Hi, 

Is it possible to launch a process from a click on a lightning component ? And if so, how to I retrieve the value chosen by the user ? 
I don't think workflows and process builder will be useful here, we are talking about people without any access on cases. 
Naveen KNNaveen KN
@Mikiko, please use English as everyone may get to see the same requirement and may need your solution, Appreciate if you can use english in the next community posts. 

@Henoc, as of now in the lightning framework we have two approaches, one is using the code/apex to update the records in the object and other one using the lightning data service. I think you need to use this lightning data service to update the record. I see that you need to update single field, mention the field in the LDS code which you want to update, later business may come up with more fields. you can add it on the way.  
Hénoc Nzuzi MatusandaHénoc Nzuzi Matusanda
Hi Naveen,

So it is possible to update just that one field with LDS ? That is great, by any chance, any examples or link to show how to achieve that ? All the exemples I have seen on Salesforce dev docs show how to create a new record or update a whole record. Also, I don't need to render the case record I will modify, does LDS "have to" have a graphical part ? 
I am unclear, please do tell me, thanks all